Værktøjer og faldgruber

Trænere skal have de rette kompetencer til at varetage deres pædagogiske rolle. Investering i træneruddannelse er vigtigt, og trænere skal løbende have mulighed for at få sparring og opfølgning.

Undgå trivselshæmmende adfærd (Dis-empowering coaching)

Visse former for træneradfærd frustrerer de unges basale psykologiske behov, hvilket øger sandsynligheden for frafald den følgende sæson. Denne adfærd skal minimeres:

  • Ensidigt resultatfokus: Undgå at have vinde over andre som det eneste succeskriterie. Undgå kun at give anerkendelse til de dygtigste eller have tydelige favoritter på holdet.
  • Kontrollerende adfærd: Undgå at råbe ad udøvere foran andre for at få dem til at gøre ting.
  • Straf og Neglekt: Undgå trusler om straf for at holde styr på deltagerne. Vær ikke mindre venlig eller støttende over for udøvere, der fejler. Neglektér eller straf ikke udøvere, der præsterer mindre godt. 

Involver de unge (Medbestemmelse og ansvar)

Unge ønsker reel indflydelse og vil være med til at skabe det fællesskab, de deltager i. Pseudo-inddragelse, hvor de unge føler sig hørt, men uden at få reel indflydelse, skaber frustration.

  • Medskabelse: Opret ungdomsråd (hvis klubstørrelsen tillader det) eller giv de unge plads i beslutningsprocesser. Uddan trænere i samskabelse og facilitering.
  • Konkrete opgaver: Undgå at spørge om generelle arbejdsopgaver. Spørg i stedet, om de vil påtage sig helt konkrete opgaver, hvilket giver dem en oplevelse af at gøre en forskel.
  • Mentorordninger: Skab mentorordninger, hvor unge udøvere får støtte og sparring i frivillige eller ledende roller, f.eks. som hjælpetrænere.
  • Tydelige Værdier: Skab en hold-kontrakt eller værdisæt i fællesskab, hvor I sammen diskuterer, hvilke forventninger I har til hinanden (træner til udøvere, udøvere til træner, udøvere indbyrdes). En kontrakt kan bruges som et pædagogisk redskab til at synliggøre gensidige forventninger og mål.