Overgangen fra tumlingehold til brydning

Hvad er de væsentlige forskelle mellem træning for 3-5 årige og de lidt større børn?

For at lette overgangen fra træning for 3-5 årige til træning for større børn er det vigtigt at have trænere og træningsprogrammer, der forstår og kan tilpasse sig disse forskelle. De bør have en bevidsthed om børnenes individuelle behov og udviklingsstadier for at sikre, at træningen forbliver sikker, effektiv og ikke mindst sjov.

Overgangen fra træning for børn i alderen 3-5 år til træning for større børn kan være udfordrende af flere grunde:

  1. Udviklingsforskelle: Børn i alderen 3-5 år gennemgår en periode med hurtig fysisk og kognitiv udvikling. Når de bliver ældre, udvikler de øget styrke, koordination og koncentrationsevne. Træningsprogrammer og øvelser skal tilpasses disse udviklingsstadier for at være effektive og sikre.

  2. Opfattelsesniveau: Mindre børn har normalt kortere opmærksomhedsspænd, og de lærer bedst gennem leg og legende aktiviteter. Ældre børn kan have en længere koncentrationsevne og være mere i stand til at forstå og udføre mere komplekse træningsøvelser.

  3. Social interaktion: For yngre børn kan træningen have en større vægt på social interaktion og grundlæggende motoriske færdigheder. Ældre børn kan have mere fokus på konkurrence, samarbejde og forbedring af tekniske færdigheder.

  4. Mål og præstation: Ældre børn kan have mere klare mål med deres træning, såsom at forbedre deres præstation i en bestemt sport. Dette kræver mere struktureret og målrettet træning sammenlignet med de mere legende tilgange, der ofte anvendes med de yngre børn.

Hvad kan man konkret gøre for at lette overgangen fra tumlingeholde til brydehold?

Overgangen fra tumlehold til almindelige børnehold i brydning kan være en udfordring – og mange klubber oplever desværre, at børn falder fra i netop denne fase. Heldigvis findes der en række konkrete tiltag, der kan gøre overgangen lettere for både børn og forældre.

Et godt sted at starte er ved at inddrage forældrene. Fortæl, hvordan træningen foregår på det nye hold, og hvilke forventninger der følger med. Det kan være en god idé at lægge en individuel plan for barnet og aftale, hvornår overgangen skal evalueres – for eksempel efter tre uger. Det er vigtigt at italesætte, at der også er mulighed for at vende tilbage til tumleholdet, hvis barnet har brug for mere tid.

En blid overgang kan også ske ved, at barnet deltager på begge hold i en periode – både tumlehold og det nye børnehold. Samtidig er det vigtigt med genkendelighed og tryghed. Hvis muligt, bør de samme 1-2 trænere følge barnet fra tumleholdet over på børneholdet. Alternativt skal de nye trænere være særligt opmærksomme på at tage godt imod barnet.

Med en tydelig plan og trygge rammer kan I som klub støtte børnene i en vigtig overgang – og dermed holde fast i deres lyst til brydning.

Ved at tage hensyn til disse skridt og sørge for en glidende overgang fra træningen på tumlingeholdet til brydeholdet, kan børn nyde deres træning og samtidig udvikle vigtige færdigheder og selvtillid inden for sport og fysisk aktivitet.

Husk

  • Trænerkompetence: Trænere, der arbejder med forskellige aldersgrupper, skal have passende viden og færdigheder til at tilpasse træningen til hver aldersgruppes behov og udviklingsstadier.

  • Forældres forventninger: Forældres forventninger og krav kan ændre sig, når deres børn vokser. Forståelsen af, hvad der udgør effektiv træning og udvikling, kan variere fra forælder til forælder, og trænere skal håndtere disse forventninger på en sund måde.

  • Det er vigtigt at du holder for øje at træningen skal være sjov og varieret.

  • I visse tilfælde vil det bedste for barnet være at vende tilbage til tumlingeholdet. Sørg for at italesætte det overfor både barnet og forældrene, så det ikke bliver til et nederlag.